Miljøkampanje fra elevrådet for å spare papir

Elevrådets miljøgruppe

I dag møttes elevrådets miljøgruppe for første gang. De har fått i oppdrag av elevrådet å finne ut hva Tåsen skole kan gjøre for å bidra til å redde verden. Sara, Mikkel, Bettina og Eskil satt med undervisningsinspektør Mattis, og fant fort et sted å starte: "Vi bruker veldig mye kopipapir på skolen", sa Mattis. Elevene mente at en holdningskampanje var en god start.

"Hva om vi går rundt til alle klassene, og informerer om hvor mye papir vi bruker, så alle kan bidra?" foreslo Sara. Resten av gruppa var enig om at det var lurt, slik at elevene kunne være med å passe på at lærerne ikke kopierer så mye. Så ble de enige om at det skal henges opp plakater ved skolens kopimaskiner, for å minne alle som kopierer om å tenke seg om: Trenger du egentlig å kopiere dette, eller kan det gjøres digitalt? For å gjøre folk oppmerksomme på kampanjen ble man enige om at plakaten skulle ha bilde av brennende trær, og dyr som trues av trefelling.

Tåsen skole bruker ca. 900 000 kopiark i året. Det er 4500 kg papir. For å produsere så mange ark trenger man 113 trær. Derfor valgte miljøgruppen å merke kampanjen med emneknaggen #redd113trær. En av løsningene som ble foreslått er at lærerne skal dele ut digitale kopier av oppgaver og informasjonshefter, for å spare kopipapir. Nå som alle elevene har egne læringsbrett, bør det være en enkel oppgave. Vi ønsker miljøgruppen lykke til, og oppfordrer alle til å bidra til å minske papirforbruket.

Kutt kopipapirforbruket